Εξαιρετικά πρόσφατα (13/02/25) με νέα έκθεση της η Επίτροπος Διοικήσεως κατακρίνει, καταδικάζει και υπενθυμίζει για τα πραγματικά δεδομένα της παρούσας κατάστασης στις Κεντρικές Φυλακές που αφορούν την κράτηση υπόδικων (ενήλικων και ανήλικων).Σε μια Κεντρική Φυλακή όπου μπορεί να εξυπηρετήσει 57 άτομα ως υποδίκους, στο παρών στάδιο κρατούνται 276 υπόδικοι. Αποτέλεσμα να κρατούνται σε διάφορες πτέρυγες και να συνυπάρχουν μαζί με κατάδικους σε πλήρη αντίθεση με όλους τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς και υποδείξεις των Ευρωπαϊκών οργάνων όπου αναγνωρίζουν ότι ένα αθώο άτομο που κρατείται προσωρινά μέχρι την ακρόαση της υπόθεσης του είναι διαφορετικό από ένα άτομο το οποίο έχει καταδικαστεί και εκτίει ποινή φυλάκισης.
Μια ξεκάθαρη υπενθύμιση ότι σε καμία ευρωπαϊκή ή παγκόσμια οδηγία ή κανονισμό δεν επιτρέπεται ο τρόπος που χειριζόμαστε το πρόβλημα στην Κύπρο, δηλαδή, να συνυπάρχουν υπόδικοι με κατάδικους ως γενικός κανόνας επειδή υπάρχει πρόβλημα με τον υπερπληθυσμό και τα κτήρια μας δεν επιτρέπουν την εφαρμογή του κανόνα. Αυτά από μόνα τους δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση τις εξαιρετικές περιστάσεις που επιτρέπουν τέτοιο χειρισμό ο οποίος χειρισμός και πάλι πρέπει να είναι περιορισμένος και χρονικά. Η γενική εφαρμογή της εξαίρεσης που επιτρέπει τους υποδίκους να βρίσκονται μαζί με τους κατάδικους η οποία πλέον αποτελεί κανόνας και όχι εξαίρεση είναι πλέον καταδικαστέα.
Ο υπερπληθυσμός ακόμα και στους υποδίκους είναι ένα πρόβλημα το οποίο θα πρέπει και μπορεί να λυθεί με σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες θα δώσουν περισσότερες επιλογές στα Δικαστήρια, να διατάσσουν την διαφορετική μεταχείριση ενός ατόμου πάρα να μεταφέρονται στις Κεντρικές Φυλακές και να περιμένουν κάποιες φορές ακόμα και 2 ολόκληρα χρόνια να ξεκινήσει η υπόθεση τους. Ενώπιον της Βουλής υπάρχει η εισήγηση για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής παρακολούθησης για τους υποδίκους και περιμένουμε ακόμα να αποφασιστεί. Όμως ακόμα και χωρίς βραχιόλι μια διαταγή Δικαστηρίου ως όρος εξασφάλισης της παρουσίας του ατόμου στην δίκη του, θα μπορούσε να έχει σοβαρά αποτελέσματα όπως ήδη υπάρχει στην ειδική νομοθεσία για τους ανήλικους, όπου επιτρέπει το διάταγμα του κάτοικόν περιορισμού χωρίς την εφαρμογή βραχιολιού σε άτομα που πρέπει να εξασφαλιστεί η παρουσία τους στο Δικαστήριο σε μελλοντικό στάδιο.
Πέραν του ότι οι υπόδικοι είναι άτομα αθώα αφού δεν έχουν καταδικαστεί ακόμα και συνεπώς άτομα τα οποία βρέθηκαν στις Κεντρικές Φυλακές όχι για τις πράξεις τους αλλά για άλλους λόγους όπως για την εξασφάλιση της παρουσίασης τους στην υπόθεση που αντιμετωπίζουν, θα πρέπει να τύχουν και διαφορετικής μεταχείρισης στα υπόλοιπα δικαιώματα που έχουν κάτι που δυστυχώς επίσης δεν υπάρχει στο παρών στάδιο από την Κεντρική Φυλακή.
Οι υπόδικοι θα πρέπει να έχουν διευρυμένη πρόσβαση στο μαρτυρικό υλικό της υπόθεσης τους και διευρυμένο δικαίωμα σε επισκέψεις με τους δικηγόρους τους για να μπορούν να ετοιμαστούν σωστά και ανεπηρέαστα για την υπεράσπιση τους το οποίο αποτελεί και Συνταγματικό δικαίωμα τους. Δυστυχώς οι Κεντρικές Φυλακές στο παρών στάδιο δεν επιτρέπει την χρήση τεχνολογίας μέσα στα επισκεπτήρια πάρα μόνο όταν ο δικηγόρος λάβει άδεια να χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικό υπολογιστή της φυλακής (αν αυτός είναι διαθέσιμος), δεν υπάρχει εξειδικευμένος / διαφορετικός χώρος για τους δικηγόρους να μπορούν να συναντηθούν με τους πελάτες τους, υπάρχουν περιορισμοί στο χρόνο και στις μέρες που μπορεί ο δικηγόρος να επισκεφθεί τον πελάτη του και υπάρχει τεράστια δυσκολία στην διαδικασία διευθέτησης ραντεβού για να μπορεί ο δικηγόρος να μεταβεί στις Φυλακές για επίσκεψη. Την ιδιά ώρα ο υπόδικος από μόνος τους δεν έχει πρόσβαση σε τεχνολογία που να μπορεί να του επιτρέπει ο ίδιος από μόνος του να επεξεργάζεται σωστά το μαρτυρικό υλικό που υπάρχει στην υπόθεση του και γενικά να προβαίνει ο ίδιος στην σύνταξη και επεξεργασία κείμενων ή και άλλων πληροφοριών που υπάρχουν στο διαδίκτυο. Όλα τα αμέσως πιο πάνω, με το σκεπτικό ότι ένας υπόδικος στερείται μόνο του δικαιώματος της ελευθέριας και κανένα άλλο δικαίωμα του δεν πρέπει να επηρεάζεται, τότε θα πρέπει η Κεντρική Φυλακή και το Υπουργείο Δικαιοσύνης άμεσα να λάβει διορθωτικά μέτρα.
Επίσης ξεκάθαρο ότι η κράτηση ανήλικων γενικά στις Κεντρικές Φυλακές είναι παράνομη όπως και είχαμε εμείς οι ίδιοι καταγγείλει και θα πρέπει να ληφθούν άμεσα διορθωτικές κινήσεις αφού η καταδίκη της Κυπριακής Δημοκρατίας σε Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι βέβαιη.
Διαβάστε την έκθεση της Επιτρόπου ΕΚΘΕΣΗ κεντρικές φυλακές
Αλέξανδρος Κληρίδης
Προέδρος Συνδέσμου Προστασίας Δικαιωμάτων Φυλακισμένων Αποφυλακισθέντων